Tiada Vaksin, Virus Korona China Merebak Ke Jepang & Thailand, Malaysia Perlu Waspada

Daftar Isi

    LancangKuning.com - Belum selesai dengan virus Influenza, kini dunia dikejutkan dengan satu lagi wabah misteri pneumonia atau radang paru-paru yang kini sedang merebak di Wuhan, timur China.Wabak tersebut yang dikaitkan dengan virus korona, mampu mengancam nyawa. Baru baru ini, dua kematian telah dilaporkan di China akibat wabak misteri tersebut dan hampir 50 orang terjangkit.Diberitaan bahwa wabak misteri itu, telah menular hingga ke Jepang namun orang orang yang terjangkit itu berhasil sembuh. Manakala di Thailand, dua kejadian dilaporkan membuat pihak berwajib memberi hibauan agar tetap waspada.

    Tidak ada obat dan vaksin 

    Lebih menakutkannya lagi, pihak rumah sakit memberitahu wabak misteri itu masih tidak vaksin yang sesuai atau ada perawatan khusus tentang penyakit ini.Menurut info daripada Public Health Malaysia, China telah mengesahkan Novel Coronavirus  berasal dari haiwan, bisa berjangkit ke manusia dengan cara sentuhan atau daging yang telah tercemar dimakan.

    Ada persamaan dengan SARS, virus pembunuh

    Apa yang lebih menakutkan, virus korona Wuhan itu dikatakan mempunyai persamaan dengan wabak SARS yang melanda kita pada tahun 2002, iaitu virus yang merebak ke 37 negara, mencatat 8,098 terjangkit dan 744 kematian.Hampir 10 per 100 dari mereka yang dijangkiti akan mati,

    Memandangkan virus itu sudah sampai ke Jepang dan Thailand, susulan dari Malaysia juga perlu mengambil langkah agar waspada dengan keadaan sekitar.

    Bagikan Artikel

    data.label
    data.label
    data.label
    data.label
    Beri penilaian untuk artikel Tiada Vaksin, Virus Korona China Merebak Ke Jepang & Thailand, Malaysia Perlu Waspada
    Sangat Suka

    0%

    Suka

    0%

    Terinspirasi

    0%

    Tidak Peduli

    0%

    Marah

    0%

    Komentar